Selecteer een pagina

Op 2 juni 2026 debatteerde de gemeenteraad van Sliedrecht over het verslag van de verkenner Arjen Overbeek. Namens de SGP-ChristenUnie sprak fractievoorzitter, Fijke Mulder. Zijn bijdrage is hieronder te lezen:

“Voorzitter dank voor het woord,

De verkenner, de heer Overbeek heeft een uitgebreid rapport uitgebracht over de achterliggende verkenningsfase. Er zijn veel  gesprekken gevoerd, de heer Overbeek heeft in de achterliggende maand dan ook behoorlijk wat van zijn vrije tijd aan Sliedrecht besteed. Graag wil ik hem namens de fractie van SGP-ChristenUnie dan ook hartelijk bedanken voor de tijd die hij in dit ingewikkelde proces heeft gestoken.

Het afronden van de verkenning lijkt gelukt. De heer Verbeek heeft een eindadvies, die niet alleen bij ons maar ook in het dorp veel vragen oproept.

Het advies is om met Slydregt.NU, PRO Sliedrecht en GroenLinks PVDA de volgende fase in te gaan. Voorzitter het mag helder zijn, dit advies stelt ons teleur. Het heeft ons ook verbaasd. Is dit nu werkelijk een combinatie die voor een stabiel bestuur kan zorgen? 3 oppositie partijen die de coalitie gaan vormen met ook nog eens de kleinst mogelijke meerderheid? De verontwaardiging over het lekken van informatie en het, ondanks de dubbele verantwoordelijkheid niet steunen van het gezamenlijke statement zit nog vers in ons geheugen.

Voorzitter het was en is helder: wij zien graag een coalitie met een ruimere meerderheid en met een mix van coalitie en oppositie partijen uit de achterliggende periode. Met de combinatie van SGP-ChristenUnie, PRO Sliedrecht, CDA en GroenLinks-PVDA zien wij hier ook zeker goede mogelijkheden voor. Deze combinatie vertegenwoordigd 60% van de uitgebrachte stemmen. Wij blijven het jammer vinden dat de verkenner en de partijen PRO Sliedrecht en Groenlinks-PvdA het gesprek niet eens hebben willen proberen.

Daarnaast vinden we het jammer dat de optie met de SGP-ChristenUnie en Slydregt.NU, zowel in de één op één gesprekken benoemd als in het gezamenlijke gesprek onderzocht niet weer is gegeven. Blijkbaar is het denken vanuit de vooraf afgestemde “nabijheid zoekende” erg sterk. Laten we helder zijn zoals we in de gesprekken hebben aangegeven zowel bij dhr. Overbeek als de vorige verkenners. Volgens de SGP-ChristenUnie zijn er dus wel degelijk stabiele alternatieve opties. Ik benoem ze graag nog een keer: SGP-ChristenUnie, PRO Sliedrecht en CDA (op basis van de uitslagen een logische keuze), SGP-ChristenUnie Pro Sliedrecht en GroenLinksPvdA (een kleine meerderheid) , en SGP-ChristenUnie PRO Sliedrecht, CDA en GroenLinks PvdA (een ruime en brede meerderheid). Aangezien dit niet of niet goed uit het rapport naar voren komt lijkt het er op dat in de gesprekken we hier elkaar niet goed begrepen hebben.

Wij zullen het vervolg proces kritisch volgen en blijven graag in gesprek over de keuzes voor ons mooie dorp.

We wensen de informateur met de delegatieleiders veel wijsheid en Gods zegen toe. Dit doen wij met een uitgestoken hand, als SGP-ChristenUnie blijven we constructief en ook als we in de oppositie terecht zouden komen, willen we door blijven bouwen aan ons dorp zoals we al decennia doen! Daarbij hebben we wel een morele grens, die uit de vragen wel duidelijk is gebleken. Dat is niet arrogant of verheven (alsof we beter zijn dan anderen), maar een heldere lijn qua respect en fatsoen.

Dank u wel!”

 

Gestelde vragen aan de verkenner:

1.⁠ ⁠Waarom stelt u als verkenner een coalitie met de kleinst mogelijke meerderheid voor terwijl er redelijke alternatieven liggen met 1 of 2 zetels extra?

2. Bij ons gesprek gaf de verkenner aan dat het onbespreekbaar was dat er überhaupt een gesprek zou komen waarbij naast onze fractie ook het CDA zou aanschuiven. Het ging bij ons om op zijn minst een gesprek. Kan hij verklaren waarom het ineens wel bespreekbaar was dat het CDA kon aanschuiven als extra partij bij de nu geadviseerde kerncoalitie?

3. In het rapport staat dat de onrust van 9 mei zwaar op de maag lag (een understatement). Met verbazing hebben we het statement gelezen die niets zegt over die onrust maar slechts aangeeft dat Slydregt.NU de belofte waarmee ze veel kiezers hebben gelokt breekt voordat de formatiefase is begonnen. Heeft Slydregt.NU ook op in moreel opzicht afstand genomen van hun eerder geuite statement?

4.⁠ Heeft u de zorgen die we als SGP-ChristenUnie hebben over het gedrag van Slydregt.NU ook besproken met PRO Sliedrecht en Groenlinks-PvdA? En heeft u, en hebben de andere partijen, er vertrouwen in dat het gedrag van Slydregt.NU anders gaat worden? Het gedrag past immers in een patroon van dieptepunten, waaronder het doorspelen van informatie aan de media, het bewust beschadigen van personen en het indirect stimuleren en voeden van intimidatie en bedreiging?